2022. 01. 24., h – 07:37

A MIHŐ Kft. 2021-ben október 06-án kezdte meg a fűtésszolgáltatást a városban. Az eddigi tapasztalatokról Bernáthné Barczi Juditot, a MIHŐ Kft. koordinációs és kommunikációs főmunkatársát kérdeztük.

Szolgáltatói szempontból mi jellemezte a fűtési idényt eddig?

  • Az időjárás eddig vegyes képet mutatott. A 2021. szeptemberi és októberi hónapok enyhébbek voltak, míg 2021. novembertől mostanáig az időjárás átlagosnak mondható. Bár többször is előfordult szokatlan hőmérséklet ingadozás, sem jelentősen alacsony hőmérsékletű napot, sem tartósabb hideg időszakot nem tapasztaltunk. A leghidegebb napi átlaghőmérséklet -5,6 Celsius fokkal január 12 volt.

Milyen műszaki események történtek eddig a fűtési idényben? Voltak-e meghibásodások, és ha igen milyen okokra vezethetők vissza?

  • A fűtési idény elején jellemzően az Avasi lakótelepen fordultak elő meghibásodások, ilyenek voltak a Szentgyörgy utca 3., a Felsőruzsin körút 4.  és 10. szám közötti szakaszon és a Középszer 7-9. környezetében történt távhő vezeték lyukadások, melyek miatt többször történt szolgáltatás kieséssel járó üzemzavar elhárítás.
  • A hálózat állapotának megőrzése, javítása érdekében elvégzésre került néhány vezeték szakasz cseréje a legkritikusabb pontokon, mint például a Csermőkei út mentén és a Papszeren összesen közel 800 méter vezeték újult meg mintegy 450 millió forintból.

Távhővezetékrendszerünk már elmúlt 50 éves, a MIHŐ Kft. saját forrásból kisebb léptékben képes csak vezeték cseréket végezni a legszükségesebb helyeken, ezért nagyon várjuk azokat a pályázati forrásokat, amelyek lehetővé teszik az elöregedett vezetékek nagyobb léptékű cseréjét.

A távhőszolgáltatás megbízható működtetéséhez a szolgáltatón kívül a lakóközösségeknek is szükséges közreműködnie. Voltak-e olyan meghibásodások, melyeket a lakóközösségek meg tudtak volna előzni karbantartással?

  • Az utóbbi időben is előfordul, főleg a diósgyőri területen, hogy az előírt 40 Celsius fokos meleg víz helyett, alacsonyabb hőmérsékletű a csapból kifolyó víz. A problémát a lakóépületen belüli vízvezetékben lerakódott vízkő okozza, amely a melegvíz-vezeték keresztmetszetét leszűkíti, vagy akár teljesen eldugítja. A keringtetés megszűnik, ezért a vezetékben lévő víz hőmérséklete lecsökken és így csak hosszabb kifolyatás után jelenik meg a megfelelő hőmérsékletű melegvíz az ügyfélnél.

Amennyiben bárki hasonló problémát észlel, kérjük, először a lakóközösség képviselőjét keresse, aki intézkedik a hibaelhárítás érdekében.

A fűtésszolgáltatás terén is tapasztalunk olyan épületen belüli problémákat, ahol csak az épület egyes részeiben, például egymás fölötti helyiségekben jelentkezik gond. Ezekben az esetekben, amikor nem a teljes épületben, hanem csak egyes helyiségekben jelentkezik fűtési elégtelenség a hiba okát szinte mindig a társasházon belül kell keresni

  • A példaként említett esetekben a távhőszolgáltatásról szóló törvény szerint a lakóépületen belüli vezetékhálózat karbantartása, hibaelhárítása a lakóközösség feladata.

Előfordulhat olyan helyzet, hogy elmarad a számla befizetése. Ilyenkor milyen lehetőségei vannak az ügyfélnek?

A távhőszolgáltatás díját a számlán szereplő határidőig meg kell fizetni, ellenkező esetben sok járulékos költség terheli az elmaradt befizetést. Azt tudom javasolni, ha mégis előfordul, hogy a tárgyhavi számlát az ügyfél valamilyen okból nem tudta határidőre befizetni, kérje mielőbb a részletfizetési megállapodást. Ezt megteheti személyesen ügyfélszolgálati irodánkban vagy ügyfélkapcsolati partnerünknél. Társaságunknál minimum 20% előleg befizetése mellett, a tartozás nagyságától függően maximum 12 hónapra lehetőség van részletfizetési megállapodást kötni, minimum 5000 Ft/hó törlesztő részlettel. Nagyon fontos, hogy a megállapodás csak addig él, míg a tárgy havi számlát és a megállapodás aktuális részletét együttesen, határidőre befizeti az ügyfél. A részletfizetési lehetőséggel megelőzhetik, hogy a díjtartozást egyéb, például fizetési felszólítás és jogi eljárás költségei terheljék. Már az egyhavi tartozás is viszonylag nagy összegűvé válhat, amennyiben nem intézkednek a mielőbbi kiegyenlítéséről. A MIHŐ Kft. azoknál az ügyfeleknél, akik díjhátralékot halmoznak fel, a követelés beszedésére irányuló jogi eljáráson kívül akár a melegvíz szolgáltatást is felfüggesztheti. A bírósági végrehajtási eljárás és annak előkészítési költségei is magasak, és a díjtartozáson felül még a melegvíz-kizárás költségei is a hátralékos ügyfelet terhelik.  Ezért arra kérjük a díjfizetés elmaradásával érintett ügyfeleinket, hogy mielőbb keressék fel a Szemere u. 5. sz. alatti ügyfélszolgálatunkat.

Összeségében hogyan értékeli az eddig eltelt fűtési idényt?

Természetesen vannak kisebb fennakadások egy ekkora méretű hálózat üzemeltetése során, de kollégáim folyamatosan azért dolgoznak, hogy jó minőségű szolgáltatást nyújtsunk ügyfeleink részére. Üzemzavar előfordulásakor pedig a lehető leggyorsabban igyekszünk elhárítani a hibákat, legyen az éjszaka, hétvége vagy ünnepnap. Fontosnak tartjuk ügyfeleinek tájékoztatását is, ezért a weboldalunk és a hírmondó kiadványunk mellett már a facebookon is jelen vagyunk, ahol hasznos tanácsokkal látjuk el az érdeklődőket, a távhőszolgáltatást illetően